OPINIE! La ce bun un ministru la apărare, tocmai din Satu Mare?

0
3976

Hai să ne înțelegem de la început, ca să nu sughit pe urmă de la înjurăturile voastre. Gabriel Leș nu e singurul, dar e printre puținii din actualul Guvern care a ajuns în urma altor criterii decât cele de rudenie directă cu Dragnea, rădăcini din Teleorman, contracte cu statul mai vechi care trebuie acoperite și alte chestiuni de acest gen de interes personal al unora. Gabriel Leș este unul din puținii miniștri despre care presa va putea săpa până își rupe unghiile și tot nu va găsi ce să scrie de rău.

Totuși, numirea lui în funcția de ministru al apărării naționale poate fi interpretată din perspectiva relațiilor externe cu Ungaria. Nu o spun nici maghiarii pe față, dar nu le displace să aibă anumite influențe în România și a spus-o chiar Orban că orice se întâmplă în România influențează direct Ungaria. Bine, el a spus-o doar din punct de vedere pozitiv, dar cred că se poate vorbi și de chestiuni invers proporționale. Mulți ar zice că acum, că ne-am aliniat guvernelor din Rusia, Ungaria, Moldova, Bulgaria, nu vor mai exista tachinările și provocările Ungariei, dar nu e tocmai așa, căci Ungaria față de celelalte țări-copil ale Rusiei, este copilul bolnav de ADHD, pe care nu îl poți ține în loc.

Numirea unui ministru la apărare din Satu Mare nu activează emoțional și din punct de vedere al responsabilității doar omul în sine sau cei câțiva angajați din viitorul lui birou sau foștii membrii din echipa de campanie, ci activează toată comunitatea, chiar mai mult decât cei care l-au votat, care oricum sunt majoritari în Satu Mare. Atunci când un om pe care l-ai ales să te reprezinte ajunge într-o funcție cu o astfel de răspundere te consideri și tu într-o anumită măsură, chiar și de 0,001% – sau cât o fi reprezentat votul tău – responsabil. Gabriel Leș nu va ieși niciodată să spună „trebuie să ne apărăm de maghiari” sau ” maghiarii vor să ne fure țara” și alte măgării de acest gen, dar poate să aibă replici de genul „ discriminarea pozitivă a minorităților și acordarea de drepturi în exces poate face rău siguranței naționale”, iar la o astfel de replică, de nicăieri, mai ales pe fondul actualei situații politice din Satu Mare, o oarecare armată de nemulțumiți și val de revoltă se va naște în toți cei care se simt mândri că au un ministru din Satu Mare la București. Nu vă speriați, nu trebuie să atace pe nimeni, nu trebuie să înjure, să scuipe sau să își tranșeze vecinii unguri ci doar să creeze un fond care dacă nu să oprească, cel puțin să tempereze intervenția Ungariei în România. Și am văzut că sunt destui revoltați când a venit Orban la Satu Mare.

De ce tocmai Satu Mare si nu unul din Harghita sau Covasna? Haideți să spunem că jocurile au fost și făcute, dar e și chestiune de anticipare. Harghita și Covasna sunt mult prea sărace și mult prea departe de Ungaria ca să conteze. Chiar nu contează pentru Ungaria în mod direct, contează doar pentru UDMR pentru a-și asigura un procent confortabil la orice alegeri. În rest maghiarii din cele două județe nu reprezintă planurile de viitor ale Ungariei, căci sunt prea săraci, prea izolați. Fosta zonă Partium e acum în vizorul Ungariei, atât zona din România, cât și cea din Ucraina. La vecinii din nord e mai simplă treabă, ei sunt destul de slabi după conflictele din anii anteriori și problemele politice, dar aici încă există rezistență. Satu Mare și Oradea sunt două județe, haideți să ne le numim „țintă” pentru Ungaria unde încet încearcă să se infiltreze. Un singur exemplu elocvent e înființarea Camerei de Comerț Maghiare din Bihor, la a cărei inaugurare se vorbea și despre o astfel de cameră de comerț în Satu Mare.

Veți spune că cele prezentate nu au treabă cu armata. Nici nu trebuie. Nimeni nu va încerca să devină influent cu tancuri și bombardiere, cum nimeni nu va încerca să se apere la fel, ci prin intermediul celor care sunt ținta principală, oamenii. Să ne amintim, că nu a trecut mult, că Satu Mare a mai avut un ministru al apărării sătmărean, pe Ioan Mircea Pașcu, care a ocupat această funcție tot într-un moment de schimbare de orientări politice la nivel național, între 2000 și 2004, atunci când ne pregăteam să intrăm în UE, având același parcurs ca și Gabriel Leș, respectiv prin ocuparea funcției de secretar de stat în același minister pentru trei ani înainte.

Nu cele prezentate mai sus vor fi activitatea principală a ministrului Gabriel Leș și nici nu se va bate moneda pe așa ceva în cei patru ani, dar pe considerentul vorbei românești „paza bună trece primejdia rea”, este de luat în calcul și acest punct de vedere. Ce este sigur e că mandatul lui Gabriel Leș nu va fi unul deloc ușor, iar dacă mulți ar spune că mai greu decât mandatul din ultimii 5 ani, care a avut parte de conflict armat aproape de granițele românești și de inaugurarea unui scut antirachetă, s-ar putea să aibă o surpriză. Dar pentru toate se va decide timpul.

Comments

comments

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *