Robotul M.A.R.C.E.L a impresionat Ardealul dar are nevoie de sprijinul sătmărenilor pentru a ajunge la finala de la București. Echipa liceului CFR, mici genii ale roboticii

0
494
Ne puteți ajuta cu un share, un like sau să ne trimiteți știri pe WhatsApp!

Robotul M.A.R.C.E.L a fost una dintre cele mai apreciate creații ale liceenilor la cea mai recentă competiție de robotică din Ardeal, BRD First Tech Challenge, la care au participat zeci de echipe de liceeni din mai multe județe.
Robotul M.A.R.C.E.L a luat naștere într-un mic laborator de robotică înființat la Colegiul Tehnic de Transportul „I.C. Brătianu”, la inițiativa profesorului Horea Jurge și a altor doi profesori coordonatori. Echipa compusă din 12 elevi au făcut ce au știut ei mai bine, au studiat mult peste orele de curs și au testat zeci de ore o sumedie de comenzi de programare pentru a face robotul lor competitiv.


„Această provocare pentru școală nu e o noutate. Noi am fost și acum doi ani și anul trecut în proiecte care presupuneau construcții de roboți, dar nu atât de complexi ca și acesta și care nu trebuiau să îndeplinească atât de multe funcții. Competiția aceasta este la a doua ediție, dar noi nu am știut de ea anul trecut. Anul acesta a ajuns și noi să participăm. Am primit în luna decembrie un kit de participare și indicațiile, precum și standardele la care trebuia să se ralieze robotul nostru. Am primit și o imprimantă 3D, cu care puteam să ne realizăm piese de care mai aveam nevoie pe lângă kit. Nici unul nu am știut ce înseamnă o imprimantă 3D, dar am învățat să o folosim și pe aceasta”. își începe povestea profesorul.

Kitul de construcție a fost unul destul de complex, la fel de complex precum indicațiile primite și normele în care trebuia să se încadreze robotul. Dintr-o grămadă de fiere, rotițe, cabluri, elevii au trebui să realizeze un robot funcțional, care să facă diferența între culori, sa fie capabil să se deplaseze, să aibă un braț mobil, cu care să acționeze și o gheară de prindere. Munca a fost una asiduă iar emoțiile au fost până în ziua întrării în competiție.
„Toată luna ianuarie, până în 15 când a început școala ei au fost aici, cu noi, pentru a pune cap la cap unele lucruri și a construi robotul. Nu mai vorbim că și în orele de discipline tehnice, când, cu acordul nostru, ei stau aici și își pun aplicare creativitatea pentru a duce robotul la bun sfârșit. ”, mai explică profesorul.
Construirea robotului nu a însemnat doar ansamblarea acestuia ci și scrierea unor coduri de programare care să facă robotul să răspundă la comenzile lor, date din două manete de jocuri pe calculator.


„Noi nu avem profiluri de acestea, ne-am tot uitat pe internet, am studiat cum se scrie fiecare comandă, pentru fiecare roată în parte, pentru fiecare motoraș, ca să îl facem să funcționeze. Ca să meargă totul cum trebuie ne-am împărțit pe echipe, ca să facem construcția, programarea, marketingul, fișa inginerului și tot ce era de făcut. La final a trebui să scoatem un robot care scoatem un robot care îndeplinește niște sarcini prestabilite. În primul rând a trebui să selecteze o minge de culoarea echipei din care face parte prin îndepărtarea mingii echipei adverse, ca mai apoi să prindă niște cuburi și să le așeze în rafturi și mai apoi să ia un alt obiect și să îl ducă într-un loc cât mai îndepărtat de locul inițial și să îl așeze, dacă e posibil în picioare”, afirmă Andras, unul dintre elevii din echipă.
Munca lor nu a fost ușoară, iar improvizațiile au fost necesare, dat fiind faptul că au uitat complet de una din sarcini, un suport de steag care trebuia să existe pe robot și pe care l-au construit în perioada dintre inspecția tehnică a robotului și probă.


Pentru a face robotul să meargă elevii s-au folosit și de pasiunile lor, mai exact jocurile pe calculator, implementând un sistem de control al robotului prin manete de jocuri PC.
„Aceste manete sunt conectate la telefon și transmit informațiile către robot. Acolo este un alt telefon, cele două comunică prin wi-fi, și care la rândul lui dă comenzile mai departe robotului. E nevoie de două persoane la control, una care controlează robotul ca deplasare și o persoană care controlează brațul robotului. Dexteritate, sincronizare, muncă de echipă, e nevoie de multe ca să poți să fi competitiv”, afirmă un alt membru al echipei.
Echipa s-a descurcat bine la concurs, atât pe partea practică, de utilizare a robotului și îndeplinire a sarcinilor, cât și pe partea de construcție a lui după parametri, dar și din punct de vedere al caietului inginerului și marketingul robotului. Acest lucru le-a adus copiilor locul trei la faza zonală a concursului și asigurarea unui loc la finala de la București din luna martie.


„Robotul nostru, dacă ar fi produs la scară largă ar fi util la munca în fabrică, pe bandă la selectat lucruri, în funcție de culori sau alți parametri sau în depozite la aranjat marfă”, mai afirmă Andras.
„Pentru București e nevoie să facem niște modificări la robot, ca să putem apuca ultima piesă și să o punem în picioare, că avem probleme cu ghearele existente, că nu o prind bine. Acolo ne luptăm cu 96 de echipe din România și vor intra în concurs și elevi de la licee de prestigiu din Statele Unite și Anglia, cu vechime și experiență în construcția de roboți”, mai afirmă profesorul Horea Jurge.


Pentru a ajunge la București însă, elevii au nevoie de sprijinul comunității sătmărene. Pentru că în bugetul școlii și cel al municipalității nu există astfel de fonduri pentru activități extrașcolare, elevii de la Colegiul Tehnologic I.C.Brătianu și robotul lor M.A.R.C.E.L au nevoie de donații și sponsorizări pentru a putea suportat costurile deplasării echipei la București, cazarea și restul costurilor conexe participării și prezenței la concurs. Cei care doresc să facă donații o pot face contactant conducerea liceului sau pe profesorul Horea Jurge.

Ne puteți ajuta cu un share, un like sau să ne trimiteți știri pe WhatsApp!

Comments

comments

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *