OPINIE! Oradea e la Târgul de Turism din Londra, județul Satu Mare vrea să pornească o pârtie de ski de care nu știe nimeni
Să spui că faci turism, că dezvolți turismul și că atragi turiști în județul Satu Mare, poate suna frumos și poate lua ochii celor care nu văd, ci doar ascultă. Dar de la a vorbi despre turism și până la a face turism în județul Satu Mare, e cale lungă.
Și nu, nu e problemă că nu am avea ce să le arătăm turiștilor veniți din alte județe sau din străinătate pe la noi, ci e vorba că prima dată trebuie să știe că exiști și că ai ceva de arătat. Și să pui totul intr-o poveste frumoasă, atractivă, a cărei puncte culminante să fie chiar obiectivele de vizitat. Și har domnului am avea câteva, cât de o ședere de 3-4 nopți pe la noi, căci avem băi termale la Tășnad, avem castel la Carei, avem beciuri cu vinuri și povești incredibile la Beltiug, avem tradiții și port în Oaș, avem peisaje de vis la Cămara Zânelor și lacul speciale cum e cel din Tarna Mare. De pălincii nu spunem, că aici e prea mare concurența prin județ, iar o pălincă bună are tot sătmăreanul să le pună pe masă turiștilor. Dar dacă nu le pui toate într-un flux frumos, cu o poveste în spate, pe care mai apoi să mergi să o spui lumii întregi, nu o să ai niciodată turiști în adevăratul sens al cuvântului.
Cum se face asta?
Păi uite cum o face Oradea, care e prezentă și se promovează la Târgul de Turism din Londra, cel mai mare și important târg de acest gen din Europa la ora actuală, acolo unde sunt reprezentanți ai 186 de țări, undeva la peste 35.000 de specialiști în turism.
Dar nouă nu ne plac târgurile de turism, căci sunt pierdere de vreme, dacă e să ne luăm după președintele Consiliului Județean. Se pare că timpul nostru e mai prețios ca al orădenilor, căci ei nu dau doi bani pe timpul lor și merg la târguri de turism și chiar au și turiști. Și nu-i vorba că ar avea mai multe ce să le prezinte decât avem noi.
Hai să mai vorbim și despre pârtia de ski de la Luna Șes, unde toată lumea visează să skieze in această iarnă, dar toată lumea skiului nu stie de ea. Da, absolut, stim noi, sătmăreni, cu ai noștri 2-3 mii de skiori si pasionați de ski, din care mare parte cu aspirații mult mai înalte decât condițiile pe care le poate oferi această pârtie. Dar restul știu de pârtia noastră? Măcar cei din Zalău știu? Sau cei din Seini, ca să nu mergem așa departe?
Vrem să pornim o pârtie de ski, asta dacă vom trece ultimele probe birocratice, totul în mai puțin de o lună jumate, dar nici naiba nu știe de pârtia noastră de ski, pentru că nimeni nu s-a gândit că ar fi bun…nu bun, imperios necesar, să facă un proiect de marketing pentru pârtie și pentru întreaga zonă, să facă promovare…așa, grosolană, cum le vine lor, dar să arate măcar că au viziune. Să nu vorbim de identificarea publicului țintă, campanii de promovare nișate pentru publicul țintă, campanii offline, pagini pe rețelele sociale, contact cu influenceri cu urmăritori din publicul țintă al acestei investiții.
De ce ar trebui făcute toate acestea? Pentru că dacă vrem un turism sustenabil, nu ajunge ca la ski la Luna Șes, la băi la Tășnad sau la castel la Carei să mă duc tot eu cu tine, să te vezi tot cu vecinul din cartierul alăturat și tot noi să ne cheltuim banii. Important este să atragi bani pe care județul tău încă nu îi are, banii orădenilor, a sălăjenilor, a sibienilor, a chinezilor, francezilor și a cui mai vreți voi, dar să fie bani in plus, nu tot aceeași bani care oricum se învârt în județ, din buzunarele noastre, către magazine, horeca, croitorii – taxe și impozite si apoi iar buzunarele noastre.
Tare mi-e frică de faptul că pe când vom învăța și noi cu adevărat să facem turism, turismul clasic se va schimba și toată experiența va fi una virtuală, din fotolii cu vibrații, care emană mirosuri, cu o pereche de ochelari vr la ochi. Vi se par departe aceste vremuri? Cam la fel de departe suntem noi de turismul adevărat.
ULTIMELE ȘTIRI
Stiri Satu Mare