Ioana Bran, tânăra care s-a impus în lumea bărbaților, singura „pălincaroșe” din România

HomeReportaje

Ioana Bran, tânăra care s-a impus în lumea bărbaților, singura „pălincaroșe” din România

Prejudecățile din ziua de azi împarte lumea în multe categorii, în funcție de sistemul de valori cu care a crescut și în raport de care s-a format ca

Noul Guvern a început treaba. Deputat Ioana Bran: „Continuăm să ridicăm nivelul de trai”
Ioana Bran, despre primul impact cu viața de deputat: „ Am intrat direct la muncă”
Ministru Ioana Bran, deputat PSD Satu Mare, și-a prezentat bilanțul la 6 luni de la ocuparea funcției
Ne puteți ajuta cu un share, un like sau să ne trimiteți știri pe WhatsApp!

Prejudecățile din ziua de azi împarte lumea în multe categorii, în funcție de sistemul de valori cu care a crescut și în raport de care s-a format ca om. Una dintre cele mai des întâlnite împărțiri a oamenilor când vine vorba de prejudecăți este cea între femei și bărbați, mai exact cea a meseriilor dedicate bărbaților și cele dedicate bărbaților. Indiferent despre care categorie vorbim, mereu se găsesc exemple care să combată prejucățile, oameni care să lucreze într-un domeniu considerat dedicat sexului opus, dar care să fie un profesionit și să își facă treaba excelent.

Cele mai des se emit prejudecăți când vine vorba de o femeie care este implicată într-un domeniu considerat al bărbaților. A simțit-o pe pielea ei Ioana Bran, o tânără de 30 de ani din Satu Mare care activează într-un domeniu în care femeile nu prea îndrăznesc să se implice așa cum o face ea. Ioana este una dintre singurele femei care fac carieră în domeniul pălinciei, fiind o „pălincaroșă”, așa cum îi place ei să spună. La momentul actual nici ea, nici cei care se învârt în acest domeniu nu cunosc o altă femeie implicată în această lume așa cum o face Ioana. Tânăra se implică mai exact în afacerea familiei, cea care produce Pălinca Bran, o afacere de familie din județul Satu Mare care furnizează anula peste 50.000 de litri de pălincă în toate colțurile lumii. Ioana are sarcinile ei bine stabilite și deloc ușoare pentru o femeie.

„Eu mă ocup teoretic cu tot ce ține de ofertarea clienților, târguri, expoziții, misiuni economice, clienți externi, furnizori externi, legătura cu clienții”, afirmă Ioana. Aceasta este doar partea teoretică, pentru că în practică totul este mult mai greu pentru ea ca femeie de implementat, bărbații având o reticență atunci când apare o tânără să le vorbească despre pălincă, să le prezinteprocesul de fabricare și caracteristicile unei băuturi dedicate aproape în exclusivitate bărbaților.

10501999_872532609474706_6084600694104107591_n

„ Prima misiune economică, prima ieșire a noastră de anvergură mai mare, a fost în Coreea de Sud, în Seul, acum 4 ani. Eram singura femeie într-o delegație de nouă bărbați. Cred că am avut emoții și eu, dar și ei. Toți aveau undeva pe la 45 – 50 de ani și eu la vremea aia aveam vreo 25 de ani. Trebuia să avem întâlniri la camera de comerț de acolo, prezentări, apoi discuții în privat, dar m-am obișnuit. E așa o preconcepție a oamenilor, dar m-am obișnuit. Acum am clienți care doar cu mine doresc să vorbească și să negocieze, ei zic că sunt mai dură și au o oarecare reținere față de mine. ”, povestește Ioana prima ei experiență externă cu domeniul pălincii.

Firma familiei Bran produce pălincă din diverse sortimente, care este vândută la diverse gramaje. Cea mai renumită este pălinca de prune, dar specialitățile sunt foarte căutate și au o trece extraordinară. Specialitățile sunt reprezentate de pălinca de caise, mere gutâi, pere, vișine, afine și căpșuni, care sunt comercializate cel mai des în sticle de 700 ml și pot fi întâlnite în România în cele mai mari lanțuride magazine, dar și în domeniul Horeca. La acestea se adaugă și vișinata și afinata, băuturi dedicate mai mult doamnelor.

Ioana nu doar că știe pe din afară toate produsele și tot procesul de fabricare al lor, pe care a ajuns să îl explice și povestească tuturor agenților de vânzări de la marile firme de distribuție, dar a și gustat fiecare sortiment de câte ori situația și jobul a impus, pentru binele afacerii.

„La târguri e cam obligatoriu să beau pălincă cu bărbații. Că dacă nu beau o întorc și zic ei: „păi cum, mă puneți să beau și dumneavoastră nu beți? Înseamnă că nu e bună.” Evident că nu ai cum să bei cu fiecare client, dar ca norocu că avem și variantă mai slabă la tărie, mie îmi pun mai slabă, lor le pun mai tare și avem și vișinată și afinată și avem și produse destinate femeilor și asa reușesc să fac față. Patru, cinci zile cât ține un târg zile mă sacrific. Fac la mișto aceste provocări, dar rămân foarte surprinși, că nu se așteaptă să le fac față. Eu consider că în cazul meu, în astfel de situații, chiar dacă sunt o femeie în lumea bărbaților, important e să ști cum să tratezi omul”

183345_151584618236179_165659_n

În cei 5 ani pe care i-a petrecut deja în firma familiei și în care a luat contact cu tot ce înseamnă pălincia,procesarea pălincii și băutorii de pălincă, Ioana a reușit să se impună și chiar să își creeze o imagine foarte bună în relația cu clienții. Pălinca a purtat-o în diferite țări, printre care îi place să enumere Coreea de Sud, Mexic, Cuba, Germania sau Polonia, pe lângă altele, unde și-a făcut și prieteni datorită pălincii, dar și clienți care doar pe ea o contactează la o fiecare comandă, dând dovadă că au renunțat la preconcepții.

„La târguri imi place să mă îmbrac tradițional, dar totuși cu tente moderne, așa cum e și pălinca noastră, o băutură tradițională dar care e adusă în modernitate. Și cred că și din cauza ținutei și că sunt tânără mulți mă consideră o hosstesă, o fătucă pusă să servească. Anul trecut,  aveam un client extern din Anglia, cu care păstrez legătra telefonic de doi ani, dar nu ne cunoșteam. A venit omul la stand la Romexpo, nici eu nu știam cine e, nici el nu știa cine sunt eu, l-am servit și a plecat. Mă sună după vreo 10 minute să îmi zică: vai doamna Bran am fost pe la dumneavoastră pe la stand, dar nu v-am văzut, unde sunteți? Când a venit și m-a văzut nu a știut cum să reacționeze. Nu se aștepta să vadă o tânără acolo. ”, povestește Ioana o altă experiență din această lume a bărbaților în care ea s-a integrat foarte bine.

Ca formare profesională,  Ioana este la bază licențiată în gestiunea afacerilor și studiile și le-a aprofundat la un masterat în contabilitate și audit contantabil, specializări care o ajută în munca pe care o depune. Nu se vede plecată din acest domeniu și nu se vede făcând altceva, deși domeniul și prejudecățile oamenilor o fac să întâmpine constant greutăți. Ioana este mândră că este singura „pălincarpșe” din România, o femeie care a rezistat într-un domeniu dominat de bărbați.

Ne puteți ajuta cu un share, un like sau să ne trimiteți știri pe WhatsApp!